Garza en disco - Reisverslag uit Linares, Spanje van Laura Duivenboden - WaarBenJij.nu Garza en disco - Reisverslag uit Linares, Spanje van Laura Duivenboden - WaarBenJij.nu

Garza en disco

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 Maart 2014 | Spanje, Linares

Vandaag een sportieve dag! We verzamelen op het Ermita de la Virgen de Linarejos. De leerlingen zijn keurig op tijd, alleen vergeet José zijn mobiel en moet hij terug naar huis. Hij neemt tegelijkertijd een aantal leerlingen mee die nodig ´moesten´.
Uiteindelijk vertrekken we een half uur later voor de 'hike': we lopen door een gebied vol met natuur, waar ooit de mijnen lagen van Linares. We stoppen bij de mijnschacht waar we een uitleg krijgen. Voor veel leerlingen het hoogtepunt van deze lange wandeling. Ze mochten namelijk een grote steen naar beneden gooien. De steen viel zo´n 1200 meter diep en de knal die hierop volgde was indrukwekkend. Een aantal leerlingen schrok hier ook een beetje van.
Na aankomst bij het sportpark, La Garza, konden de leerlingen verschillende sporten doen: voetbal, badminton, basketbal en luieren :-) Veel Spanjaarden kozen voor de laatste optie, opvallend was dat onze leerlingen nog even actief gingen sporten.
Het weer was erg lekker en al gauw lag iedereen te zonnen en gezellig te kletsen. Jammer was wel dat er nauwelijks gemixt werd tussen Nederlanders en Spanjaarden. Aan de andere kant is het soms wel lekker om even niet Engels te hoeven praten. Ook wij gebruikten dit moment om te vragen hoe alles ging. Ik was blij dat ik er weer kon zijn voor de groep. Leuk was dat veel leerlingen aan me kwamen vragen hoe het met me ging.
Wij hebben een heerlijke lunch op het terras. De ober wil de parasol opzetten, onder luid protest van ons zag hij snel af van zijn plan.
De terugreis ging per bus. Op het plein lossen we weer wat onenigheidjes op. Hierna gaan we ons klaarmaken voor de disco. Nardi haalt ons op met de auto, wat eigenlijk helemaal niet nodig is. Er is zoveel eenrichtingsverkeer dat lopen veel makkelijker en korter is. De disco is in een bar. De leerlingen vinden de muziek in het begin niet geweldig: vooral salsa muziek. Er is ook een animatieteam aanwezig. Pruiken en brillen worden opgezet, we worden geschminkt, dansjes aangeleerd en we lopen zelfs een Spaanse polonaise. Als de muziek moderner en Engelstalig wordt, genieten de leerlingen meer. We hebben veel lol. Na de disco duurt het ook weer een tijdje voordat iedereen met zijn eigen partner naar huis gaat. Weer wat communicatieproblemen, maar ook dit wordt opgelost. Wij gaan op zoek naar een tapasbar. Best lastig als je met een groep van 10 bent. Uiteindelijk gaan we bij een leeg, niet zo´n charmant barretje naar binnen. De tapas waren best lekker! We nemen afscheid van Philou. Zij gaat morgen, jammergenoeg, naar huis. We zullen haar missen! We hebben het erg gezellig gehad met zijn vijven.
Op de terugweg zien we een groep meiden oefenen voor de Semana Santa (het is half 1 ´s nachts!) Tijdens deze week tillen deze meiden een zeer zware kar waar allemaal ´heilige beelden´ op staan. Indrukwekkend om te zien, want je zag dat het erg zwaar was en ze vertelden dat ze tijdens de processie dit een aantal uur vol moesten houden. We werden al moe bij de gedachten hieraan en gingen maar snel naar bed.